09

februari

Over

Der Freischütz van Carl Maria von Weber wordt wel de "eerste romantische opera" genoemd en gaat over jager Max, die er alles voor over heeft om zijn geliefde Agathe voor zich te winnen. Daarvoor moet hij een zogenaamd "proefschot" afleggen: een oud gebruik waarbij een jager zijn vaardigheid als schutter moet tonen. Doodsbenauwd dat hij zijn doel zal missen, laat hij zich bijstaan door Kaspar, een andere jager met een twijfelachtig karakter. Samen roepen zij de "Zwarte Jager" (lees: duivel) Samiel aan en gieten onder zijn leiding duivelse "vrijkogels". Zes daarvan treffen altijd doel, maar de zevende gaat waar de duivel wil. Max weet daarvan helaas niets, en als hij in aanwezigheid van zijn geliefde Agathe aan het proefschot moet beginnen, ligt alleen de laatste kogel nog in zijn geweer... Der Freischütz gaat over ambitie; over iets zo graag willen, dat je letterlijk over lijken gaat. En daarbij kan maar al te gemakkelijk uit het oog worden verloren waar het eigenlijk om ging. De opera is gebaseerd op het verhaal die Jägerbraut uit het Gespensterbuch van Johann August Apel met een belangrijk verschil: in de versie van Apel doodt Max zijn geliefde Agathe en wordt vervolgens waanzinnig. Weber en zijn librettist Friedrich Kind kozen voor een "happy end", ingegeven door het feit dat de compositie is geschreven in de optimistische jaren vlak na de Napoleontische Oorlogen (1792 - 1815): het vertrouwen in gezag en kerk kon weer langzaam worden hersteld. Opera Compact kiest ervoor om terug te keren tot de originele literaire versie om een vertelling te creëren die meer aansluit bij onze tijdsgeest: een mens is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag en moet ook de consequenties van zijn ambities aanvaarden.

Productie

De duistere, magische vertelling waar de natuur en de omgang daarmee door de mens centraal staat is perfect voor de sprookjesachtige omgeving van een openluchttheater in combinatie met de oude traditie van de schutterijen in Limburg. Componist/arrangeur Jesse Passenier is uitgenodigd om de partituur van Carl Maria von Weber te verwerken tot een herkenbare, maar tevens vernieuwde en spannende Freischütz. De opera wordt ingekort tot 1 uur en 15 minuten met vier zangers, acteur, koor en blaasorkest. Opera Compact en Het Productiehuis Valkenburg willen samenwerken met lokale schutterijen die een prominente rol krijgen in de opera. Hierbij ontstaat er een combinatie van amateurs en professionals, van Limburgse volkscultuur en opera. Hoorns hebben een belangrijke rol in de opera: Opera Compact zoekt samenwerking met de hoornklas van het Conservatorium Maastricht en laat zo jong talent kennismaken met deze opera.